De nieuwe tool Inverkoopname van brainbay helpt NVM-makelaars razendsnel de beste verkoopstrategie van een huis te bepalen. NVM-makelaars kunnen er sinds 24 juni gebruik van maken. “Nog niet eerder hadden we de bestaande mogelijkheden voor het inverkoopnameproces handig gebundeld in één tool.”
Veel consumenten benaderen twee of drie makelaars voor een intakegesprek om hun huis te verkopen. Het is aan de makelaar om de verkoper te overtuigen van zijn of haar expertise en verkoopstrategie. De consument wil weten hoe het huis goed verkocht kan worden, tegen welke prijs en met welke risico’s.
De tool Inverkoopname van brainbay geeft inzicht in juist die elementen die een makelaar gebruikt om een verkoopstrategie te bepalen. “Denk aan een modelmatige waardebepaling, referentiepanden en de lokale woningmarktsituatie. Voor de verkoop van bestaande bouw moesten makelaars voorheen drie of vier verschillende tools raadplegen om hun informatie te verzamelen.
Nu biedt brainbay een ‘one stop shop’ om te bepalen hoe de verkoop van een huis tot stand moet komen. Dat bespaart veel tijd”, zegt Matthijs Hofman, product owner bij brainbay. “Bovendien kunnen makelaars ervoor kiezen de verschillende modules te exporteren naar een print of pdf en te presenteren aan de verkoper ter feitelijke ondersteuning van hun verhaal.”
Rijk aan details
De tool is in nauwe samenwerking met makelaars ontwikkeld. In december werden makelaars geïnterviewd over hun wensen voor de tool. Afgelopen winter werd de tool gebouwd en dit voorjaar door een groep makelaars getest.
“Eigenlijk hebben we dit product in recordtijd samen met klanten ontwikkeld”, aldus Hofman. Brainbay beschikt over gedetailleerde data om een nauwkeurige modelmatige waardebepaling terug te geven. Na het inloggen met hun NVM-account kunnen makelaars via een zoekbalk op adressen zoeken, waarna de stamkaart, geschatte waarde en referenties en concurrerende woningen verschijnen.